torsdag 23 april 2009

I väntan på maten..

Så tänkte jag uppdatera dig lite om min dag.

Jag hade sovmorgon, som sagt. Vilket inte gick sådär jättebra va? Det vet du allt om redan.

Sen for jag till skolan, och jag vet inte, det känns som att jag slutade till lunch idag, för att jag hade sovmorgon så pass länge. Så nu känner jag mig väldigt förvirrad faktiskt, om jag ska vara helt ärlig.

På religionen så fick vi se en film.
"Heliga kor och marinerade katter".
Den handlade om vad man kan använda djur till i samhället. Det var undulater, alpackor, får och gäss som teraputdjur på ett fängelse där mentalsjuka och våldsmän satt. Det var katter och hundar (som man fick välja själva) som mat. Kalvar, får, grisar och höns blev fraktade all världens väg till slakterier runt om i världen. Apor, kaniner, råttor och hundar var försöksdjur för att hitta ett botemedel till aids/HIV. Råttor hade ett eget tempel och människorna offrade mjölk till dem, som (när råttorna druckit klart) de sedan drack upp i tron att de skulle bota alla sjukdomar.
Husdjur blev healade och kläder blev skräddarsydda.

Nå, det var faktiskt en mycket intressant film, och vi skulle även skriva ner våra åsikter om hanteringen av djuren och användningen av dem också.
Vi skulle skriva vad vi tyckte om filmen även.

Det lustiga med att skriva våra åsikter om hanteringen, var att jag förmodligen var den enda som inte skrev något när det kom upp på filmen om vad-det-nu-heter-när-man-får-välja-vilket-djur-man-vill-äta-grejen, då man kunde plocka ut vilken hund eller katt man ville äta för kvällen. Men jag tycker inte att det är något direkt fel med det, eftersom att vi äter de djur som är heliga i vissa länder, varför skulle inte de få äta hundar och katter?
Jag tycker att det är fel att klanka ner på DEM när de äter något som vi har som husdjur när inte DE får göra likadant mot oss när vi äter upp deras vad-det-nu-är-symbol (kor alltså).

Nå, sen var det mikrobiologi.
Usch, säger jag bara.

"Arvbarhet"
Arvbarheten (Heritabiliteten) anger hur stor andel av föräldradjurens mätbara överlägsenhet som kan förväntas överföras till avkomman.

Det har vi fått lära oss idag, även om den kaukasiska ovtjarkan, som inte är en pålitlig hund. Och om boxerhundar som har för kort nos, och om RAS i olika raser. Mycket olika saker iallafall.

(Och nu var det tänkt att det här inlägget skulle publiceras klockan sex, men det vart inte så va? Vi hamnade i möbleringen.)

/K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar