måndag 9 februari 2009

London: Tur och Retur.

All the people of the world!
I'm happy to announce that I'm home at last!

Alltså.
Denna resa.
Jag kommer nog inte att göra om det i första taget.
Jag har haft sån hemlängtan så det finns inte.

Nå. Åkte iväg till London i torsdags, tillsammans med mina fyra systrar, tre respektive, två barn och min mor.
När vi väl var framme hade vi gått igenom bagaget ett X antal gånger för att se att vi verkligen hade allt med oss, när vi tog oss iväg så var det så skönt.
Väl på flygplatsen köpte vi lite matliknande så vi fick i oss lite iallafall.
Där träffade vi också Susanne, Anders, Anna och mamma som kom från Rättvik.
Ett tag senare kom Helena, Ingemar och Kajsa också.

Vi kom på flyget och min hand höll bokstavligen talat på att dela sig i fem delar. Jag kan ju säga att mina fingrar skulle ha blivit minst tre centimeter längre om Anna hade hållit mycket längre.
Resan gick bra, och vi sjukade oss ganska mycket, jag och Anna, eftersom att vi är som vi vart.
Inget att göra åt, dock! :)

Mupparna fick självklart vara med där mitt i luften också, men då tyckte Helena att vi levde om för mycket och att vi skulle vara tysta.
Jo, tjena!
Det är som att säga till ett barn:
"Du får inte göra så."
Men då ska ju hon hålla tyst på sina ungar också, för det är ju faktiskt annat folk med.
Jag VET att jag inte ska jämföra två, (vad som ska klassas som vuxna), personer med två barn, men det är precis lika störande som det vi levde om.
Ärligt talat, så tycker jag att det är betydligt roligare att lyssna på ungdomar som har roligt, än två ungar som skriker lungorna ur sig. .

Nåja, vi kom fram tryggt och säkert, men landningen kunde ha varit en aning bättre faktiskt. Nå, väl framme, så skulle vi åka buss också, för att ta oss in till London, så vi åkte en timma, och jag måste erkänna att det kändes väldigt bakochfram när vi åkte åt fel håll i rondellerna. Men det är väl sånt man får leva med ibland.
Vi åkte till Victoria Station och åkte tunnelbana därifrån till Earl's Court (Earl's cock, även kallat i vårat sällskap), sen checkade vi in på det sjabbiga hotellet som vi bodde på, och det var verkligen inte trevligt.
Kanske ska skriva en lista på sakerna som var bra och dåliga?
Dåligt:
  • Luktade målarfärg
  • Toaletten var inte större än en tågtoalett, en tågtoalett är större!
  • Det gick knappt att få varmvatten ur kranen
  • Det drog kallt från fönstrena
  • Golvet knarrade
  • Fyra meter i tak - minst
  • Heltäckningsmatta ( röd med gula blommor på, även solblekt på vissa ställen)
  • Bajs (eller något) i taket
  • Ful färg på väggarna
  • Sängarna knakade
  • Inte riktiga täcken - filtar under lakan
  • Sängarna var hårda
  • Ostädade rum
  • Fula och konstiga bäddningar
  • Oordentlig frukost
  • Konstiga dörrar
  • Bara en nyckel till ett fembäddsrum
  • Livsfarlig trappa ner till köket
  • Knepig personal
  • Halkiga trappor in
  • Bitar som lossnade från trappan
Jag har inga bra saker att säga om hotellet helt enkelt.
Hotellet sög verkligen! ! !

Nå, dagarna då..
Fredag:
  • Klev upp klockan typ kvart över åtta?
  • Frukost - te och mackor. Inte ens ordentligt pålägg fick vi.
  • Upp till rummet och borsta tänderna.
  • Lära känna staden lite. Åkte in till Picadilly (stavning?) Circus och snurrade på leksaksaffären på sex våningar i typ två timmar, gick och småkikade i alla affärer som man hittade efter gatorna vi vandrade.
    Gick tillsammans med mamma och Anna till Primark och handlade kläder.
    • Fyra par trosor
    • Två par byxor - jeans och mjukisar
    • Två par tröjor
    • Sju par sockar
    Det var ju som en del. Och det för 300 kronor. En mycket bra investering vill jag tycka.
    Sen samlade vi ihop resten av bunten som hade stannat och fikat, och sen åkte vi tillbaka till hotellet.
  • Kvällen var det musikal. Det var verkligen helt fucking amazing. Det går verkligen inte att beskriva.Vi var på Her Majesty's Theater och såg på The Phantom of the Opera.
    Satt längst fram i mitten. Snacka om att det var fantastiskt.
  • Sen var det hem och sova, och sov gjorde jag. Men inte förrän jag hittat några skatter! Jag hittade jättemånga skatter i min säng!
Lördag:
  • Klev upp kvart över åtta igen.
  • Frukost, samma som dagen innan. Lika värdelös som då.
  • Sen var det dusch för min del (i våran minimala dusch).
  • Rena kläder efter det - mycket skönt.
  • Sen bar det av till London Aquarium - där vi såg massor med fiskar! Faktiskt! På sant så gjorde vi faktiskt det. På vägen dit passade vi på att ta en titt på London Eye och Big Ben som var alldeles nära. Det var faktiskt riktigt fint väder på lördagen och solen kikade fram en sväng, och det har jag minsann bildbevis på!
  • Primark. Igen. Denna gång:
    • Fransk manikyr
    • Fyra par trosor
  • Sen var det hem och lämna grejer för att fara tillbaka in till Victoria Station för att bli bjudna på fika av Susanne. Det var mycket snällt.
    Och mer folk får man ju leta efter. Faktiskt. Folk till förbannelse.
  • Efter det så hoppade jag, Anna, Åsa och Jari på linje elva till Liverpool Street. Vi åkte uppe och längst fram, och fotade och levde djävulen där uppe. Tills det kom mer folk. Vi åkte till slutstationen och hoppade på en annan buss tillbaka.
  • Sen åkte vi hem och åt lite mat, åt på KFC (Kentucky Fried Chicken) och det var faktiskt riktigt gott. Och verkligen värt pengarna. Jag tror att jag fortfarande är mätt sen dess.
  • Vi började packa ihop våra saker, och det gick relativt smärtfritt.
  • Efter det så gick vi i säng, och jag hittade som vanligt massa skatter i sängen, men på morgonen efter så hade jag tappat en skatt som jag håller kär.
Söndag:
  • Klev upp för fan igen. Klockan åtta den här gången.
  • Gick och åt frukost, samma frukost som varit de andra dagarna, te och macka. Värdelöst!
  • Tillbaka på rummet för att packa ihop det sista och se om vi skulle få plats med alla inköp i den redan överfulla väskan. Det fick vi allihopa.
  • Gick ner och lämnade nycklarna till receptionen, eftersom att vi skulle checka ut.
  • Utcheckningen gick bara bra. Vi kom oss ut på gatan iallafall.
  • Åkte iväg, hela gruppen, till Victoria Station där vi skulle åka buss ifrån, och lämnade bagaget. Men innan vi kunde göra det, så skulle vi ju hitta bagageutrymmet också, och det gick inte sådär jättebra, eftersom att det ser ju exakt likadant ut överallt! Nå, bagaget kom på plats och vi gav oss ut på ett sista äventyr.
  • Åkte iväg till Baker Street, tillsammans med Anna, Åsa och Jari. Strosade runt där i någon timme eller så.
  • Åkte tillbaka till Victoria Station för att fördriva den sista tiden innan bussen skulle gå. Gick och kollade i ett köpcentrum på stationen, och det finns ju butiker till förbannelse.
  • Bussresa next!
    Vi tog oss tryggt och säkert på bussen mot London Stansted, och jag somnade såklart. Men det var inte så konstigt, eftersom att jag knappt sovit på hotellet.
  • Gick in på flygplatsen och väntade.
  • Väntade i tre (?) timmar på avgång, och under tiden som jag väntade, så var jag bagagevakt som löste korsord och läste.
  • Flyget gick relativt smärtfritt den här gången, och det är så vackert när man blickar ner över olika länder, och det enda man ser är ljusnät som går över en hel stad. Verkligen otroligt.
  • Landning i Skavstad.
    Gick bra, denna landning var så mycket bättre än den i London. Verkligen.
    Åkte bil hem till Helena och Ingemar, tillsammans med Anna, Åsa, Jari och Matilda. Och jag måste säga att det var så skönt att åka bil!
  • När vi kom fram, så gick jag och sövde Matilda, och det tog väl 30 sekunder eller så. Inte lång tid iallafall.
  • SOVA! Och sov gjorde jag.
Måndag:
  • Vakna.
  • Fika.
  • Packa ihop.
  • Vänta.
  • Åka bil i hela dagen.
  • Komma hem.
  • Säga "Tack" och "Hej då" till hundvakten.
  • Ut med hunden.
  • Sova i sin egna säng!
Jag säger bara: Aldrig mer!

/K

5 kommentarer:

  1. Vad du är tråkig. ^^ Resor är roliga. Hemlängtan har man alltid, men trivs man på stället man är på så är det lovely.

    Och filt med lakan har jag varit med om supermånga gånger -.- och det blir så kallt.. brr!

    Aja, jag hade gärna bytt plats med dig. ^^ LONDON <3

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet att jag är tråkig. Men jag menar det. Jag ska verkligen inte resa bort nå mer! Inte med det sällskapet iallafall.

    Du, det är lite sent att byta plats va? :P

    SvaraRadera
  3. Haha! Vilken resa, och vilken redovisning! :P

    Du kommer säkert att vilja resa mer, så länge du får välja sällskap och resmål. :)

    Ha det fint, ses snart!
    /jag.

    PS: Bildutmaning på min blogg, gå in och läs!

    SvaraRadera
  4. Huh? Var försvann min kommentar från igår? Nå, jag skrev väl mest att det verkar som att du haft en händelserik resa... Och lite för mycket tid på dig att skriva om det. ;)

    Åh, btw: bildutmaning på min blogg! Besök, läs, gör uppgifterna. :P

    Ha det fint, vi ses snart!
    /jag.

    SvaraRadera
  5. Nä, ingen av dina kommentarer försvann. ;)

    Jag måste väl göra det då!
    Jag kollade faktiskt upp vilken bild det skulle bli. ;)

    Fräckt! :P

    SvaraRadera