onsdag 28 oktober 2009

Vuollerim!

Ja, då har vi sett snö för första gången i år, och då pratar jag om ordentligt med snö. Annars har det varit några millimeter på backen, men nu är det iallafall några centimeter. :) Yey! Snöö!

Åkte tåg till Murjek igår, och det gick bra, men jag förstår inte vad det är som är så svårt med att förstå vad ett nej betyder! Jag sitter där, med Proxy närmast gången, Simon på golvet under sätet där jag sitter och själv sitter jag på sätet längst in, direkt när man kommer in utifrån. När vi sitter i Sunderbyn, så stiger det på två äldre kvinnor (låt oss kalla dem tanter), varav en DIREKT sträcker fram handen till Proxy. Jag säger, snällt men bestämt:
"Nej, du får inte hälsa på hunden."
"Men! Det var det värsta! Får jag inte hälsa på den?" (Tanten ser väldigt förnärmad ut, och går och sätter sig snett framför mig, samtidigt som hon hälsar på en ung labradorhane. :S
"Nej, du får inte hälsa..." Jag sätter mig och lyssnar på musik igen, och tanten verkar acceptera mitt nej.

När vi har åkt från Boden sträcker hon fram handen EN GÅNG TILL, och jag säger ÅTERIGEN:
"Du FÅR inte hälsa på hunden."
"Men, det luktar katt om mig..."
"Det spelar ingen roll, du ska inte hälsa för det."
"Men den kanske drömmer om det..."
"Vi har katter själv hemma, så det gör detsamma..."
Tanten sätter sig på sitt säte igen, och vi får vara ifred resten av resan... Men HUR svårt är det att ta ett nej? Tydligen jättesvårt.. :S

Pappa har flått en grävling idag, och ringt och sagt det till halva byn på morgonen... En lite lustig syn på handikappsrampen även - tre älgskallar med päls och horn kvar hänger där så fint..

Jag är så jävla dum så det finns inte!
Allt som jag var TVUNGEN att ha med mig hit igår, glömde jag... Papper till pappa ligger kvar i Ikeapåsen på sängen, "Flickan som lekte med elden" ligger kvar i samma påse, boken som jag måste ha för att kunna plugga ligger kvar på soffan i lägenheten... Carros present ligger kvar inne på toaletten... Underbart!

Jag är så jävla osmart!!! Ååååh, vad arg jag blir...

/K

2 kommentarer:

  1. Du funderade inte på om du kaaaaaaaaaaanske skulle ha kunnat förklara för henne VARFÖR hon inte fick hälsa på hunden? Basal psykologi liksom, folk följer hellre instruktioner om de vet ATT det finns en mening med dem och VILKEN mening det är... ;)

    Jäklar, du hade verkligen glömt mycket... Impressing, in fact. :P Post finns ju annars, tar en dag?

    Lycka till med hundar och prylar!
    /jag.

    SvaraRadera
  2. Till Karins försvar så anser jag inte att man ska behöva komma med en anledning för att inte röra mina grejer.

    Nej, du får inte cykla på min cykel, bara för att.

    Nej, du får inte kolla vad jag har i väskan, bara för att.

    Nej, du får inte klappa min hund - bara därför!

    Till Joars försvar kan jag väl tycka att det är ganska trevligt och bra för hunden att bli hälsad på av allt och alla :).

    SvaraRadera